Slim huren Woonpunt DDS
Woonpunt DDS

Een woning huren

Slim huren Woonpunt DDS

Slim huren begint hier

Als streekregisseurs vinden wij het belangrijk dat iedereen kwaliteitsvol en betaalbaar kan wonen in eigen streek.

Maar hoe weet je als huurder of je woning volgens de regels wordt verhuurd? Wat bij problemen met je huurwoning? En waar kan je heen als je vermoedt dat je gediscrimineerd wordt op de huurmarkt?

Hoe huur je een woning?

Stap 1: voorbereiding

Als je van plan bent om een pand te huren op de private huurmarkt, is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Wat is je maximale huurprijs? In welke regio wil je wonen? Verkies je een appartement of een huis? Wil je een terras of een tuin? Er bestaan verschillende zoekmachines waarmee je een woning kan zoeken, maar je kan ook je oor te luisteren leggen voor mond-aan-mondreclame.

Stap 2: het totale kostenplaatje

Heb je een pand gevonden dat aan je wensen voldoet? Teken nog niets, maar bekijk eerst de volgende documenten:

  • Het energieprestatiecertificaat (EPC) van de woning. Dit vertelt je hoe ze scoort op het vlak van energie. Hoe energiezuiniger ze is, hoe lager jouw energiefactuur. Als er een vorige huurder is, kan je ook de eindafrekening van de energieleverancier opvragen.
  • De huurlasten (bv. gemeenschappelijke kosten voor het onderhoud van de lift of de gang). Ze komen bovenop de huurprijs en kunnen in sommige gebouwen sterk oplopen. Het is dus belangrijk om er een goed zicht op te krijgen. Vraag de laatste huurafrekening aan de eigenaar. Zo krijg je een idee over de werkelijke maandelijkse kosten.

Stap 3: bezoek aan de woning

In deze fase kunnen de eigenaar of makelaar enkele documenten opvragen, zoals loonfiches die aantonen dat je de maandelijkse huurprijs kan betalen. Verzamel deze documenten goed op voorhand. De huurmarkt is schaars, waardoor het soms erg snel gaat. Als je de documenten meeneemt tijdens je bezoek, is dat zeker een meerwaarde.

Stap 4: de overeenkomst

Als je met de eigenaar overeenkomt dat jij de nieuwe huurder wordt, gaan jullie over tot de ondertekening van een huurovereenkomst.

Je moet een huurwaarborg betalen. Die wordt opgenomen in de overeenkomst. Deze mag maximaal 3 keer de maandelijkse huur bedragen. Kan je de waarborg moeilijk betalen? Klop dan aan bij het OCMW of bij het Vlaams Woningfonds voor een renteloze lening.

Je maakt samen met de eigenaar een plaatsbeschrijving¬† of ‘staat van bevinding’ op. In dit document wordt de staat van de woning gedetailleerd beschreven, meestal aangevuld met foto’s ter verduidelijking. De eigenaar kan er ook voor kiezen om de plaatsbeschrijving te laten opmaken door een derde. De kostprijs wordt dan door beide partijen gedragen.

Stap 5: intrek in de woning

Na ondertekening van de huurovereenkomst en de plaatsbeschrijving kunnen de partijen overgaan tot de sleuteloverdracht en de overname van de tellers (water, gas, elektriciteit). Deze worden vastgelegd in een overnamedocument.

Wat bij problemen met je huurwoning?

Ontstaan er technische gebreken tijdens de duurtijd van het contract? Spreek dan je huisbaas aan. Als hij/zij de wettelijke verplichtingen om de gebreken op te lossen niet nakomt, kan je terecht bij het meldpunt woonkwaliteit van je gemeente.

Is het niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor welke herstellingen? In deze brochure ontdek je de regels voor onderhoud en herstellingen.

Meldpunt discriminatie op de huurmarkt

Heb je het gevoel dat je gediscrimineerd werd tijdens jouw zoektocht naar een woning?  Je kan discriminatie op de huurmarkt steeds melden bij het woon- en energieloket van jouw gemeente. In Berlare, Buggenhout, Lebbeke en Zele bevindt het meldpunt discriminatie op de huurmarkt zich bij het sociaal huis (OCMW).